شبکه‌های اجتماعی

اتومبیل فارسی - لاماری ایما
با تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل‌تر 

 لاماری ایما یکی از کراس‌اوور های محبوب بازار ایران به شمار می‌رود که از همان ابتدای عرضه توسط شرکت آرین پارس موتور، با استقبال بسیار خوب مشتریان رو‌به‌رو شد. طراحی مدرن، جذاب و گیرا در کنار پیشرانه قدرتمند و بسیار هماهنگ با جعبه‌دنده از لاماری ایما خودرویی جوان‌پسند، اسپرت و چابک ساخت که خوبی توانست جای خود را در بازار باز کند.

اما از آنجایی که این محصول همانند بسیاری دیگر از کراس‌اوورهای بازار با مشکل محدودیت در عرضه و در نتیجه عدم توازن با تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند، همواره اختلاف قیمت قابل توجهی میان قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه‌ای این محصول دیده می‌شود. به همین دلیل طیف گسترده‌ای از مشتریان از طریق سامانه‌های یکپارچه فروش خودرو و یا روند قرعه‌کشی موفق به خرید لاماری ایما نخواهند شد. در چنین شرایطی که تقریبا برای تمامی خودروسازان بخش خصوصی به دلیل برخی از سیاست‌های کلان عرضه خودرو ایجاد شده است، مصرف کننده نهایی جز خرید خودرو از بازار آزاد راه دیگری نخواهد داشت و بنابراین در عمل معیار قیمتی خودروهای تولید و مونتاژ داخل، قیمت بازار آزاد آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

در کنار ویژگی‌های مثبتی که در لاماری ایما دیده می‌شد، عدم وجود برخی از آپشن‌های ایمنی و رفاهی در این محصول به یک پاشنه آشیل در برابر رقبای هم‌وطن ایما که توسط سایر خودروسازان بخش خصوصی در حال عرضه هستند تبدیل شده بود. اما با بازگشایی واردات خودرو به کشور پس از وقفه‌ای که بیش‌تر از ۵ سال به طول انجامید، پای نسخه لاماری ایما هیبریدی (لاماری ایما HEV) نیز به بازار ایران باز شد. محصولی که پیشرفت‌های چشم‌گیری را در بخش طراحی پشت سر گذاشته بود و با چهره‌ای مدرن ‌و به‌روزتر در کنار قوای محرکه هیبرید می رفت تا به یکی از گزینه‌های قابل قبول در میان خودروهای وارداتی تبدیل شود. اما ویژگی‌های مثبت لاماری ایما هیبرید تنها به قوای محرکه پرقدرت و کم مصرف و طراحی مدرن و جذاب‌تر نمای بیرونی و فضای داخل کابین محدود نمی‌شود، بلکه لاماری ایما هیبریدی حال به فهرست بلندی از امکانات رفاهی و ایمنی نیز مجهز شده که می‌تواند به خوبی نقاط ضعف لاماری ایما را بپوشاند.

  

لاماری ایما هیبریدی با چه ویژگی‌هایی به بازار می‌آید؟

کیسه‌های هوای جانبی و پرده‌ای برای سرنشینان جلو، کمربند سه‌نقطه‌ای مجهز به پیش‌کشنده، ترمز ضدقفل (ABS)، ترمز کمکی الکترونیکی (HBA-BAS)، سیستم اتوهولد و سامانه الکترونیکی توزیع نیروی ترمز (EBD) تنها بخشی از تجهیزات ایمنی لاماری ایما هیبریدی را تشکیل می‌دهند. فرمان برقی EPS از چند حالت متنوع (استاندارد، راحت و اسپرت) بهره می‌برد و از سایر ویژگی‌های ایمنی آن نیز می‌توان به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (EPS)، سامانه کمک به حرکت خودرو در سرپایینی و سربالایی (HDC و HAC)، سیستم کنترل کشش خودرو (TCS)، سامانه پایش فشار باد تایرها (TPMS) و البته سیستم ضدسرقت الکترونیکی ایموبلایزر اشاره کرد.


فهرست امکانات رفاهی و ویژگی‌های فضای داخلی لاماری ایما HEV حقیقتا تحسین‌برانگیز به نظر می‌رسد. با ورود به خودرو، صفحه نمایش ۱۰.۲۵ اینچی لمسی و مجهز به پورتUSB، صندلی‌های چرمی و صفحه کیلومتر تمام‌دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی اولین عناصری هستند که به چشم می‌آیند. صندلی راننده در ۱۰ جهت و صندلی سرنشین جلو در ۴ جهت پیش‌فرض به صورت الکتریکی قابل تنظیم است. آینه‌های کناری الکتریکی به همراه حافظه و مجهز به چراغ خوش‌آمدگویی و گرم‌کن، سیستم چند رسانه‌ای با قابلیت اتصال بلوتوث، فرمان چرمی مجهز به کلیدهای سیستم سرگرمی، ۶ بلندگو، کول‌باکس مجهز به دریچه هوا برای سرنشینان عقب، سانروف پانورامیک اسکای‌لایت، کنسول میانی ردیف جلو و عقب و قابلیت اتصال وای‌فای سایر ویژگی‌های رفاهی لاماری ایما هایبریدی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر سیستم تصفیه هوای کابین(AQS)، سرنشینان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به کنترل لمسی نیز دسترسی دارند.

سامانه‌های کمک‌رسان قابل‌توجهی هم دیده می‌شوند. لاماری ایما هیبریدی مجهز به دوربین دید عقب با رزولوشن HD، دوربین ثبت وقایع رانندگی، دوربین ۳۶۰ درجه پانورامیک و چراغ‌های روشنایی روز است. همچنین، استارت دکمه‌ای و سیستم ورود بدون کلید هوشمند نیز وجود دارد. کروز کنترل، سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)، سیستم هشدار انحراف از خطوط، سنسور پارک عقب و درب صندوق عقب که به شکل الکتریکی و با پشتیبانی از حرکت پا باز و بسته می‌شود نیز سایر برتری‌های خودرو در این بخش را تشکیل می‌دهند. لاماری ایما هایبرید همچنین از سیستم هشدار باز شدن درب‌ها (DOV)، سیستم کمک تغییر خطوط (LDWS)، رادار نقاط کور (BSD) و همچنین سیستم هشدار تصادف و برخورد از جلو نیز مجهز است.

 

نا گفته نماند که قوای محرکه لاماری ایما هیبریدی از یک پیشرانه بنزینی ۴ سیلندر  ۱.۵ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت GDI و یک موتور الکتریکی تشکیل شده است. پیشرانه بنزینی لاماری ایما هیبریدی توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن‌متر گشتاور را دارا است و توان خروجی و گشتاور موتور برقی نیز به ترتیب به ۱۷۴ اسب بخار و ۳۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد. جعبه‌دنده به کار رفته در لاماری ایما هیبریدی نیز از نوع سیستم انتقال قدرت DHT مخصوص خودروهای هیبریدی است که قدرت تولیدشده را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

 

      بخوانید -> تست و بررسی لاماری ایما در پیست آزادی

 

قیمت لاماری ایما هیبریدی در بازار

در حال حاضر و در سیزدهمین اطلاعیه عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، لاماری ایما هیبریدی با قیمت قطعی در مبادی ورودی یک میلیارد و ۵۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان عرضه شده است. بر اساس تجربه‌های قبلی در عرضه خودروهای وارداتی، احتمالا قیمت نهایی این محصول برای مصرف کننده که شامل هزینه‌های بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره‌گذاری و... خواهد شد حدود ۵۰ درصد بیش‌تر از قیمت قطعی در مبادی ورودی است. بنابراین پیش‌بینی می‌شود لاماری ایما هیبریدی در نهایت با قیمت نهایی در حدود ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به دست مصرف کننده رسیده و قیمت آن در بازار آزاد نیز حدود ۲ میلیارد ۸۰۰ تا ۳ میلیارد تومان تعیین شود.

این قیمت حدودی برای بازار آزاد حدودا ۴۰ تا ۴۵ درصد بیش‌تر از قیمت نسخه بنزینی لاماری ایما است و سوالی که پیش ‌می‌آید (با فرض دقت قابل قبول در تخمین قیمت‌های یاد شده) این است که آیا لاماری ایما هیبریدی با قیمتی که حدودا ۴۰ تا ۴۵ درصد از لاماری ایما بنزینی در بازار آزاد گران‌تر است ارزش خرید دارد؟


به نظر می‌رسد برای رسیدن به پاسخ این سوال تنها کافی است به چند خط بالاتر در همین مطلب برگردیم و نگاهی به ویژگی‌های فنی، تجهیزات رفاهی و ایمنی که در لاماری ایما هیبریدی در دسترس است داشته باشیم. فهرست کامل تجهیزات در کنار قوای محرکه مدرن و به روز و البته طراحی که حال جذاب‌تر و جسورتر از گذشته است به خوبی نشان دهنده ارزش خرید بالای این محصول است. البته خوشنامی گروه آرین در عرضه محصولات سواری و موفقیت این شرکت در عرضه لاماری ایما نیز از جمله عواملی است که می‌تواند در خرید این لاماری ایما هیبریدی تاثیرگذار باشد.

 

نظر دهید


در همین زمینه